ZABORAVLJENA GALAKSIJA

Kad sam u jednom od prošlih postova objašnjavao kako je to kad čovek postane senilan, tražio sam po svojoj arhivi adekvatne dark-frejmove koji bi mi pomogli za dotičnu ranoaprilsku noć. Nešto najpribližnije po temperaturama što sam našao je bilo skoro tri godine starije i jedva je poslužilo. Međutim, tom prilikom sam pronašao i fajlove koje nisam obradio - pravo zakopano blago za moj dosadan godišnji odmor, ispunjen oblacima i mesečinom!

Lepota. Još samo da vidimo šta je to: piše na folderu NGC7640.
Ne sećam se detalja sa snimanja osim da je avijacija upropastila jedan frejm:


U momentu snimanja (26.10.2013g) ova galaksija, kao uostalom i celo sazvežđe Andromede, visili su u zenitu. To je omogućilo da pogled na galaksiju bude malo bolji nego uobičajeno jer je tu LP najmanji. A ukupno 48 snimaka od po pola minuta su dali kakav-takav pogled na galaksiju koja se vizuelno nikako ne vidi iz mojih krajeva - za nju svuda kažu da je potrebno minimum 8" i tamno nebo.


Obrada Iris i PS, eos 20d i SW 150/750.
Od detalja koji se razaznaju vidimo da je ovo prečkasta spiralna galaksija, ima dve prečke tj kraka, i da je u prošlosti očigledno pretrpela značajan gravitacioni uticaj sa strane obzirom na vidljive deformacije. Iz ovog snimka nije jasno šta je to i sa koje distance vršilo gravitacioni uticaj.
Na isečku u 100% rezoluciji vidimo i da nema jasno definisano jezgro, kao i tamne trake u ravni sa krakovima:


Što se tiče fizičkih osobina, za nju se navode različite procene udaljenosti, od 19 do 28 miliona svetlosnih godina, a u skladu s tim ide i procena prečnika na 60 ili 90 000 svetlosnih godina - što bi bilo možda nešto manje od Mlečnog Puta.
Još jednom da napomenem daje ova galaksija malo tvrđi orah za vizuelno traženje. Većina ljudi koja pretražuje ovaj region to čini zbog NGC7662, nepuna dva stepena dalje - u pitanju je Blue Snowball, prekrasna mala i vrlo sjajna planetarna maglina koja odlično trpi velika uvećanja. Eto, ako ste planirali nju da tražite, testirajte opremu, nebo i sebe: neki ljudi kažu da ovu galaksiju nisu detektovali ni u reflektoru od 10 inča.

Коментари